Z początkiem 2025 r. zaczęły obowiązywać istotne i szeroko komentowane zmiany w podatku od nieruchomości, które postawiły przedsiębiorców przed licznymi wyzwaniami interpretacyjnymi. Nowe regulacje wywołały niemałe zamieszanie – potwierdza to rosnąca liczba wniosków o interpretacje składanych przez podatników próbujących prawidłowo zakwalifikować poszczególne elementy przedsiębiorstwa. Przybliżymy dziś interpretacje, które zostały wydane w nowym stanie prawnym, a które w naszej ocenie mogą być kluczowe dla kształtowania się linii orzeczniczej oraz mogą okazać się pomocne przy wypełnianiu deklaracji na podatek od nieruchomości za 2025 rok. 

1/ Interpretacja Prezydenta Kielc z dnia 29 maja 2025 r., PNW-VII.310.2.2025  – WIATA ŚMIETNIKOWA 

Stan faktyczny: Na nieruchomości została umiejscowiona wiata mająca zasłaniać i ochraniać kontenery na śmieci. Wiata ta wykonana została wyłącznie na potrzeby umieszczenia w niej kontenerów na śmieci i głównie pełni funkcję estetyczną. 

Stan prawny: Zgodnie z punktem 11 załącznika nr 4 do Ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (u.p.o.l.) obiekt stanowi między innymi wiata z wyłączeniem wiaty wymienionej w art. 1a ust.1 pkt 2a lit. c u.p.o.l. 

Zgodnie z powyższym, obiekt budowlany stanowić ma każda wiata z wyjątkiem tych wskazanych express verbis w art. 1a ust. 1 pkt. 2a lit. c u.p.o.l. tj. wiaty na wózki dziecięce i rowery. 

Stanowisko podatnika: Wiata śmietnikowa nie powinna zostać objęta podatkiem od nieruchomości.  

Stanowisko organu podatkowego: Stanowisko podatnika jest prawidłowe bowiem ustawa wskazuje, że śmietniki są obiektami służącymi utrzymaniu porządku, wobec czego z uwagi na swój charakter nie są traktowane jako obiekty budowlane podlegające opodatkowaniu. Wiata śmietnikowa przeznaczona jest do przechowywania pojemników (kontenerów) na odpady komunalne w sposób uporządkowany. Z definicji obiektu budowlanego wynika, iż śmietnik może mieć formę budynku lub budowli tj. wiaty, zadaszenia czy obiektu kontenerowego.  

Komentarz CLDP: Wskazana interpretacja indywidualna jest korzystna dla podatników bowiem praktyczne znaczenie ma tu funkcja obiektu. Oznacza to, że przedsiębiorcy powinni każdorazowo zweryfikować, czy wzniesione przez nich obiekty porządkowe – takie jak np. wiaty śmietnikowe – kwalifikują się jako wyłączone zopodatkowania.  

2/ Interpretacja Burmistrza Polkowic z dnia 8 sierpnia 2025 r., POL.310.1.2025ZBIORNIKI BĘDĄCE CZĘŚCIĄ INSTALACJI PRZEMYSŁOWEJ

Stan faktyczny: Na nieruchomości znajdują się dwa zbiorniki zainstalowane w ramach instalacji przemysłowej – zbiornik glikolu i zbiornik azotu. Zbiorniki są elementami technologicznego wyposażenia pieca próżniowego służącego do obróbki cieplnej metali. Oba zbiorniki są prefabrykowane i posadowione na kotwach. 

Stan prawny: Załącznik nr 4 do u.p.o.l. wskazuje wprost kilka obiektów – zbiorników będącymi budowlami podlegającymi opodatkowaniu. 

Stanowisko podatnika: Zdaniem podatnika zbiorniki nie są obiektami, w których są lub mogą być gromadzone materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność, inny niż wymieniony w poz. 4 i poz. 5 załącznika do u.p.o.l. (definicja z pozycji 6 z załącznika nr 4). Zdaniem wnioskodawcy zbiorniki stanowią część linii produkcyjnej, bez których produkcja byłaby niemożliwa. 

Stanowisko organu podatkowego: Stanowisko podatnika jest nieprawidłowe bowiem zbiorniki kwalifikują się jako budowle na podstawie poz. 6 w załączniku 4 do u.p.o.l. pomimo, że w tej pozycji nie występuje wprost określenie „zbiornik”. O takiej kwalifikacji zdaniem organu przesądza parametr pojemności jako funkcja użytkowa, a także trwałe związanie z gruntem oraz powiązanie z procesem technologicznym  

Komentarz CLDP: Wskazana interpretacja doskonale ilustruje, dlaczego nowe przepisy budzą wątpliwości wśród podatników. Z naszego doświadczenia wynika, że zbiorniki są obiektami wyjątkowo skomplikowanymi w klasyfikacji, dlatego zawsze wymagają indywidualnej oceny. W analizowanym przypadku, organ podatkowy bardzo szczegółowo zbadał stan faktyczny i sposób wykorzystania zbiorników, co naszym zdaniem potwierdza potrzebę dogłębnej analizy tego typu obiektów bowiem to właśnie funkcja obiektu może przesądzać o jego kwalifikacji – kluczowe jest więc ustalenie czy zbiornik stanowi element instalacji technologicznej, pełni funkcje pewnego rodzaju podatnika czy też należy traktować go jako samodzielny zbiornik.  

3/ Interpretacja Prezydenta Miasta Rzeszowa z dnia 6 lutego 2025 r., FN-310.1.2025MOBILNE KONTENERY

Stan faktyczny: Na nieruchomości znajdują się kontenery mobilne/ przenośne, które są wykorzystywane przy świadczeniu usług budowlanych – znajdują się na placach budowy, a po zakończeniu prac są przenoszone w inne miejsce, wobec czego nie są na stałe wbudowane w grunt/ nie posiadają fundamentów, a jedynie są posadowione na betonowych bloczkach bądź na kostce.  

Stan prawny: Zgodnie z punktem 10 załącznika nr 4 u.p.o.l. obiekt stanowi między innymi obiekt kontenerowy trwale związany z gruntem. 

Stanowisko podatnika: Obiekty kontenerowe, które z zasady mają charakter mobilny i są jedynie czasowo posadowione w danym miejscu nie są przedmiotem opodatkowania. 

Stanowisko organu podatkowego: Stanowisko podatnika jest nieprawidłowe bowiem kostka lub bloczki betonowe, na których są stawiane kontenery są elementem połączenia kontenerów z gruntem, które zapewnia obiektom kontenerowym stabilność i możliwość przeciwdziałania czynnikom zewnętrznym. Organ podatkowy powołuje się na definicje trwałego związania z gruntem, w treści której nie ma określenia, które wskazywałoby na konieczność połączenia „na zawsze”, nieodłączalne.  

Komentarz CLDP: W naszej ocenie stanowisko zaprezentowane przez organ jest kontrowersyjne i niekorzystne dla podatnika. Dotychczas przyjmowało się, że dopiero w momencie, kiedy obiekt został wkopany w ziemię bądź przykotwiczony można było mówić o trwałym związaniu z gruntem.  Jest to kolejna interpretacja, która jasno wskazuje, że podczas wypełniania deklaracji na podatek od nieruchomości konieczna jest indywidualna analiza każdego obiektu znajdującego się na terenie nieruchomości. 

Jak widać na przedstawionych wyżej przykładach, interpretacje organów podatkowych coraz częściej, zamiast rozwiewać wątpliwości podatników, w rzeczywistości generują ich coraz więcej. Zmieniające się podejście do kwestii takich jak trwałe związanie z gruntem utrudnia jednoznaczną klasyfikację i sprawia, że bezpieczne wypełnienie deklaracji staje się wyjątkowo trudne. 

Wobec narastającej niepewności prawnej, zachęcamy do zachowania ostrożności podczas sporządzania deklaracji na podatek od nieruchomości  Aby zminimalizować ryzyko błędów i potencjalnych sporów z organami, chętnie sporządzimy dla Państwa kompleksowy przegląd PON. Dzięki dogłębnej analizie Państwa obiektów pomożemy w poprawnej klasyfikacji i bezpiecznym wypełnieniu deklaracji. 

W ramach takiego przeglądu przygotowujemy szczegółowy raport z rekomendacjami, przeprowadzamy wizję lokalną obiektów, a także dokonujemy weryfikacji obiektów o charakterze spornym. W przypadku, gdy wątpliwości obejmują jedynie wybrane obiekty, proponujemy wykonanie indywidualnych analiz zamiast przeprowadzania pełnego przeglądu.