Faktem stało się, że od lutego 2026 roku obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzi w życie. W związku z planowanym wprowadzeniem KSeF, Ministerstwo Finansów ogłosiło wdrożenie nowej funkcji – przesyłanie faktur do KSeF wraz załącznikami. Choć wydaje się to być dobrą i korzystną informacją dla przedsiębiorców, to już na tym etapie wiemy, że w praktyce sprawa okazuje się bardziej skomplikowana.  

Zapraszamy do lektury poniższego artykułu, w którym przeprowadzimy Państwa przez ograniczenia, z którymi być może będą musieli się Państwo mierzyć już w 2026 roku.

KSeF wprowadza nową formę dokumentów sprzedaży. Jest to tzw. faktura ustrukturyzowana (e-faktura), czyli ujednolicona i odczytywalna przez oprogramowanie faktura w formacie xml, poddająca się wizualizacji. Rozwiązanie to umożliwia wystawianie faktur, ich przechowywaniedostarczanie do odbiorców za pośrednictwem scentralizowanego systemu, a także zapewnia bieżący wgląd w faktury organom podatkowym. 

W odpowiedzi na postulaty branż takich jak np. paliwowa, telekomunikacyjna czy energetyczna, które wystawiają faktury o zawierające znaczną liczbę danych, w tym danych umieszczanych zwyczajowo w załącznikach (np. informacje o punktach tankowania, czy punktach poboru energii), Ministerstwo Finansów zdecydowało się wdrożyć załącznik do faktury ustrukturyzowanej. Zgodnie z nowymi regulacjami w załączniku tym będzie można pokazywać rozbudowane dane podatkowe w zakresie jednostek miary i ilości (liczby) dostarczanych towarów lub wykonywanych usług, cen jednostkowych towarów lub usług bez kwot podatku (cen jednostkowych netto). Taki załącznik również przybierze postać xml i będzie integralną częścią faktury wystawianej w KSeF. Opcja ta będzie dostępna po wcześniejszym zgłoszeniu do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, co oznacza, że przedsiębiorcy będą mogli przesyłać faktury z załącznikami po złożeniu odpowiedniego zgłoszenia w usłudze e-Urząd Skarbowy. 

Uwaga!

W uzasadnieniu do projektu Ministerstwa Finansów wskazano, że możliwe będzie dobrowolne dołączanie załączników do faktur w KSeF. Choć rozwiązanie nie jest obowiązkowe, ani ograniczone do konkretnych branż, skierowane jest głównie do firm przekazujących szczegółowe dane o jednostkach miary, ilości i cenach.

Mowa tu głównie o przedsiębiorcach z branż takich jak: 

    • branża energetyczna, 
    • branża paliwowa, 
    • branża gazowa, 
    • branża telekomunikacyjna. 

Dlaczego właśnie te? Gdyż to właśnie podatnicy z tych branż najczęściej przesyłają wraz z fakturą szczegółowe zestawiania np. zestawienie zużycia mediów czy rozliczenie abonamentowych. Pojawia się więc pytanie, czy podatnicy działający w innych branżach, chcący skorzystać z załączników i w teorii mający taką możliwość, będą uzyskiwać odpowiednią zgodę organów podatkowych albo czy zgoda taka nie zostanie po czasie cofnięta.  

Jak to będzie działać? 

Aby wystawiać i przesyłać faktury z załącznikami, podatnik (lub wskazana osoba fizyczna) musi złożyć zgłoszenie do Szefa KAS za pomocą e-Urzędu Skarbowego. 

Zgłoszenie powinno zawierać m.in.: 

    • sposób korzystania z funkcji, 
    • oświadczenie o świadomości konsekwencji nieprawidłowego wystawiania faktur.

Zgłoszenia będzie można zgłaszać od 1 stycznia 2026 r. 

Dane wynikające z załącznika będą miały formę ustrukturyzowaną, w postaci bloków danych i tabel z opisami. 

Co można, a czego nie można dołączyć?

W załącznikach będzie można zamieścić tylko określone dane, zgodne ze schemą, co do zasady dotyczące elementów obowiązkowych faktury, nie może to być dowolny zakres danych.  

Załącznik nie będzie mógł zawierać dokumentów w formie zdjęcia czy też pliku pdf, zawierających np. zakres i specyfikację czasu wykonanych prac czy protokołu odbioru. Te dokumenty będą wysyłane poza systemem KSeF.  

Co to oznacza w praktyce dla firm? 

Choć możliwość dołączania załączników do faktur przesyłanych przez KSeF brzmi jak długo wyczekiwany krok w dobrą stronę, w rzeczywistości może oznaczać dla firm dodatkowe wyzwania organizacyjne i technologiczne – przedsiębiorcy będą musieli utrzymywać podwójny obieg dokumentów – faktura musi trafić do KSeF, natomiast wszelkie dodatkowe materiały, których nie będzie można zawrzeć w załączniku faktury ustrukturyzowanej, muszą zostać dodatkowo przesłane kontrahentowi. 

W efekcie wiele firm stanie przed koniecznością: 

    • przebudowy procesów księgowych i dokumentacyjnych, aby uwzględnić nową dwuetapową logikę obiegu informacji, 
    • zainwestowania w komercyjne oprogramowanie do fakturowania, ponieważ bezpłatna aplikacja Ministerstwa Finansów nie obsługuje załączników, 
    • zwiększenia nakładów na komunikację z kontrahentami, aby upewnić się, że otrzymali komplet dokumentów wymaganych w ramach transakcji. 

Warto więc już teraz przeanalizować wewnętrzne procedury i zastanowić się, w jaki sposób zapewnić sprawny przepływ dokumentów po wejściu KSeF w życie w obowiązkowym zakresie.